Тарифна криза: Як завершити постійний тренд на збільшення рахунків за газ для населення

Тарифна криза: Як завершити постійний тренд на збільшення рахунків за газ для населення Тарифна криза: Як завершити постійний тренд на збільшення рахунків за газ для населення

Україна в цьому опалювальному сезоні у черговий раз переживає болісний процес, пов'язаний зі збільшенням вартості послуг ЖКГ. Найбільше зросли платіжки за газ. У ситуацію втрутились президент Володимир Зеленський і Кабінет міністрів й штучно обмежили ціну на блакитне паливо для населення до закінчення опалювального сезону осінь 2020 / весна 2021. Проте розв'язання проблеми великих рахунків потребує більш серйозного й системного підходу, ніж держрегулювання цін у ручному режимі.

Але спочатку спробуємо розібратися, що саме відбувалося з ціною на газ останні півроку. У липні 2020-го вона трималась на рівні 5,5 грн за куб. Плюс до цієї ціни необхідно було додати й вартість доставки блакитного палива до споживача. Це розділення з'явилося внаслідок імплементації Україною Третього енергопакета, яке відбулося ще у 2019 році. В результаті цього, людям почали надходити дві платіжки: за безпосередньо газ та його доставку.

У серпні 2020-го з'явилася інформація, що запаси природнього газу в підземних сховищах України досягли рекордних 23 млрд кубометрів. Про це свідчать дані Укртрансгазу за цей період. Потім, з наближенням опалювального сезону, ціна стала неухильно зростати. У вересні вона досягла до 7 грн / куб, наприкинцы осені - 7-8,9 грн за куб. А в грудні вже наблизилася до позначки 10 грн / куб. І це без оплати послуг з доставки.

В результаті відразу в декількох регіонах України люди вийшли з протестом проти таких тарифів. У деяких випадках учасники мітингів перекривали траси й дороги, щоб привернути до себе увагу. Потім з'явилася інформація, що регіональні протести незабаром можуть перебратися до столиці та організувати в Києві повноцінний "тарифний майдан".

Щоб уникнути подібного розвитку подій, влада змушена була перейти до дій. В результаті на газовому ринку було введено держрегулювання цін. Максимальну ціну для населення зафіксували на рівні 6,99 грн / куб. Обмеження також торкнулися й компаній, які здійснювали доставку газу до споживачів.

Вихід перший: субсидії

Рішення обмежувати вартість газу в ручному режимі відразу піддалося критиці. З одного боку, втручання держави в роботу ринку і пряме регулювання цін може негативно на ньому позначитися в майбутньому. З іншого - зниження ціни до 6,99 за куб багато хто вважав недостатнім. В країні як і раніше залишається величезна кількість людей, які не в змозі покривати навіть цю "знижену" вартість.

При цьому до держбюджету на 2021 рік на субсидування послуг ЖКГ заклали суттєво менше коштів у порівнянні з минулим роком. На виплату субсидій в бюджеті-2021 передбачено 36,6 мільярдів гривень, тоді як минулого року ця ж стаття витрат становила 48 млрд грн. Навіть після всіх скорочень і переглядів, яким ця сума піддалася протягом року, вона все одно була більше за теперішню і склала 37 млрд грн. Це не враховуючи те, що торік вартість самих комунальних послуг була значно нижче, аніж зараз.

За даними Мінсоцполітики, в січні 2021 року субсидії на оплату житлово-комунальних послуг отримали понад 3,1 млн домогосподарств. У Міністерстві фінансів же відзначили, що у 2021 році близько 5 мільйонів сімей зможуть отримати субсидії. Тобто кількість людей, які отримуватимуть допомогу від держави, не змінюється, але при цьому зменшується сам розмір субсидії.

Таке рішення врешті-решт веде до чергового зростання боргів населення за спожиті послуги ЖКГ. Згідно з даними Державної служби статистики, на кінець грудня 2020 року загальна заборгованість українців за комуналку вже склала 73 млрд гривень, з яких 31,5 млрд грн - борг за поставки й розподіл природного газу.

За умов, які пропонуються населенню державою, ці заборгованості, вочевидь будуть збільшуватися й далі. Особливо із забороною на штрафи та відключення споживачів за несплату комуналки, яку запровадив Кабмін спільно з НКРЕКП. В цьому випадку постраждають постачальники комунальних послуг, які отримають збитки, що взагалі ставить під загрозу працездатність всієї системи ЖКГ як такої.

Вийти з цього клінчу можна у два кроки. Перший: необхідно переглянути бюджет на поточний рік і збільшити кількість коштів, які будуть спрямовані на субсидування населення. Таким чином, можна стабілізувати ситуацію й уникнути різкого збільшення заборгованості. Для цього до проблеми необхідно долучитися парламенту і депутатам Верховної Ради, опрацювати це рішення та імплементувати його якомога швидше.

Другий крок - це розширення категорій населення, які можуть отримати субсидію. Оскільки очевидним є той факт, що поточні тарифи на комуналку не можуть собі дозволити не тільки найменш захищені верстви населення, а й інші категорії громадян. Світова статистика показує, що люди починають накопичувати борги по ЖКГ, якщо рахунки за них починають перевищувати 10% від їх доходу. Середня зарплата в Україні становить приблизно 12 тисяч гривень (в деяких регіонах - трохи понад 10 тисяч), а оплата всієї комуналки - в середньому становить 2,3 тисячі гривень за однокімнатну квартиру (про це повідомив міністр розвитку громад і територій Олексій Чернишов).

Виходить, що в середньому українці повинні віддати майже 20% від своєї зарплати тільки на оплату ЖКГ. Зрозуміло, що багато хто не готовий віддавати п'яту частину своїх доходів, тому борги по комуналці будуть неухильно накопичуватися. Відповідно, зараз є гостра потреба в тому, щоб переглянути й розширити категорії населення, які мають право на оформлення субсидій.

Вихід другий: Анбандлінг "Укргазвидобування"

Збільшення субсидування, при всій необхідності, все ж є тимчасовим антикризовим заходом. Вирішувати проблему з постійним збільшенням вартості комунальних послуг необхідно системно. Для цього керівництво країни має піти на ряд складних, але важливих кроків. Вони, зокрема, стосуються необхідності завершити процес анбандлінгу "Нафтогазу". У НАК досі в управлінні залишається дочірня компанія ДК «Укргазвидобування», яка здійснює видобуток природного газу на території України.

Обсяги видобутку вітчизняного газу, за підрахунками аналітиків, у 2020 році склали близько 20,2 млрд кубометрів. З них 75% (близько 15,3 млрд кубометрів) припадає на частку "Укргазвидобування", інші 25% - на приватні компанії. Кількості блакитного палива, що добувається держкомпанією, вистачає, щоб закривати потреби населення і всього житлово-комунального комплексу.

Але при цьому, "Нафтогаз", являючись по суті монополією, продає видобутий в Україні газ українським же споживачам за цінами європейських хабів. При цьому собівартість вітчизняного газовидобутку навмисно приховується. Ніхто з менеджерів держкомпанії не називає офіційних цифр. Але судячи з витоків і інсайдів, вартість одного видобутого куба газу становить близько 2,6 гривні або 3,30 - 3,50 грн / куб з урахуванням маржі в 30% для розвитку компанії "Укргазвидобування".

Якщо вірити цій інформації, виходить, що національна компанія продає газ населенню практично з подвійною націнкою. Крім того, "Нафтогаз" використовує фактично монопольний доступ до дешевого ресурсу, як козир проти конкурентів. НАК може керувати ціною на свій розсуд і таким чином видавлювати з газового ринку інших гравців. Тим самим існує загроза появи у сфері гігантського монополіста, у якого не залишиться конкурентів, а це дуже негативно позначиться, в першу чергу, на споживачах. При чому зараз всі ці процеси безпосередньо підтримуються урядом України.

Тому не дивно, що НАК "Нафтогаз" всіляко не розкриває цих цифр і не виводить "Укргазвидобування" з-під свого контролю. Це засіб колосального доходу і тиску на ринок, яке ніхто з керівництва компанії не хоче втрачати.

Однак, ситуація в країні складається таким чином, що інтереси глави "Нафтогазу" Андрія Коболєва і його підлеглих повинні відійти на другий план. Уряду слід знайти в собі сили завершити процес анбандлінгу компанії й вивести "Укргазвидобування" з-під її управління. Особливо, якщо враховувати, що це одна з вимог, які було висунуто Україні представниками МВФ ще в позаминулому році.

"Укргазвидобування" таким чином зможе вийти на ринок і продавати газ населенню за тією вартістю, яка є об'єктивною і чесною. Без подвійних націнок і оглядки на "європейські газові хаби". Таке рішення дозволить вирішити системні суперечності в газовій сфері, зробити її більш прозорою і передбачуваною, а споживачі зможуть нарешті отримати справедливу ціну на пальне, яке за Конституцією саме їм і належить.

Читайте также:

 

Комментарии

Нет созданных комментариев. Будь первым кто оставит комментарий.
Уже зарегистрированны? Войти на сайт
Гость
27.07.2021
Если вы хотите зарегистрироваться, пожалуйста заполните формы имени и имя пользователя.

Изображение капчи

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://investgazeta.ua/

Подписаться на новые блоги на платформе Инвестгазета:

 

Курсы валют

Официальные курсы основных валют (НБУ) на сегодня
Доллар США
ЕВРО
Фунт стерлингов

 

^