Хто постраждає від реорганізації ПАТ «Центренерго» та ПАТ «Турбоатом» та кому це вигідно?

town-sign-1699957_1280

Наглядові ради ПАТ Центренерго і ПАТ Турбоатом вже призначили позачергові загальні збори акціонерів (Турбоатом на 3 жовтня, Центренерго 11 жовтня), щоб ухвалити рішення про реорганізацію в приватні акціонерні товариства. Офіційне пояснення цього рішення надав Фонд держмайна України (ФДМУ), у прес-релізі якого стверджується, що запланована юридична реорганізація викликана необхідністю дотримання Закону України Про акціонерні товариства» (далі Закон) і допоможе вказаним компаніям уникнути можливих санкцій з боку Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку у разі збереження ними публічного статусу. Вочевидь, ФДМУ мав на увазі ризик санкцій за відсутність незалежних директорів у складі Наглядових рад вказаних підприємств, оскільки ця вимога стане обов’язковою з початку 2018 р. одночасно із зобов’язанням лістингу на хоча б одній фондовій біржі.

Кому це вигідно?

Точно не державі. У разі, якщо вказані збори акціонерів відбудуться і запропоновані рішення будуть ухвалені, як Турбоатом, так і Центренерго зіткнуться з вимогами міноритарних акціонерів про обов’язковий викуп акцій, що в цілому може коштувати до 2 млрд. грн. Натомість, ці витрати можна було б спрямувати на виплату дивідендів державі та іншим акціонерам або інвестувати в модернізацію виробництва. Від цього можуть мати переваги дві категорії – перша яка не зацікавлена в приватизації, тому що сидить на потоках компаній, які генерують постійний грошовий потік. Тому і не зацікавлені у введенні незалежних директорів у Спостережну раду. А друга - це потенційний покупець, який не хоче платити ринкову вартість і мати ринкових конкурентів на аукціоні. Йому вигідніше зробити так, щоб компанії оцінили не по ринку, а «незалежний» експерт, та провести приватизацію за конкурсом по певним вимогам, які можна наладнати під певного покупця.

Кто від цього постраждає?

Ми вважаємо, що запланована зміна юридичного статусу різко знизить вартість державних пакетів акцій у Центренерго і Турбоатомі, які перевищують 75%, матиме жахливі наслідки для функціонування вітчизняного фондового ринку і підірве перспективи прозорої та ефективної приватизації цих активів (особливо якщо продаж державних пакетів майбутніх ПрАТ буде організовано через непрозорі тендери, а не відкриті аукціони). Їх значний фрі-флоат (у вільному обігу знаходяться 22% акцій Центренерго та 25% акцій Турбоатома) робить ці компанії провідними «блакитними фішками» фондового ринку України. Тому, делістинг цих акцій суттєво звузить коло інвестиційних можливостей на українському ринку акцій та здатність інвесторів диверсифікувати свої інвестиції.

Центренерго є найбільш ліквідною акцією в Україні, забезпечуючи майже 20% загального обороту на ринку акцій та майже 25% індексу акцій Української Біржі. Акції компанії належать широкому колу іноземних та місцевих фондів, компаній та приватних інвесторів. Ці інвестори зараз мають вибір або залишитися акціонерами в непрозорій приватній компанії (ПрАТ), що означатиме негативну перспективу для вартості їхніх акцій, або голосувати на зборах акціонерів проти рішення про реорганізацію та отримати право вимоги обов’язкового викупу акцій, який все ж буде проведену за ціною нижчою за справедливу. Більш того, міноритарні акціонери Центренерго занепокоєні тим, що вони не зможуть продати свої акції через процедуру обов’язкового викупу, оскільки компанія може послатися на стан технічного банкрутства (з огляду на рішення суду десятирічної давнини) й таким чином уникнути обов’язку виплати інвесторам.

Як будуть діяти учасники фондового ринку?

Ми пропонуємо альтернативне та набагато дешевше вирішення проблеми, яке дозволить Центренерго та Турбоатому уникнути санкцій та буде повністю відповідати вимогам Закону. Держава, як мажоритарний акціонер, має просто привести Спостережні Ради цих компаній у відповідність із законодавством шляхом призначення незалежних директорів та поставити вимогу, щоб ці компанії пройшли процедуру лістингу хоча б на одній фондовій біржі. Така європейська практика є частиною українського законодавства та має на меті покращення прозорості, що дуже важливо перед проведенням запланованої на найближчий час приватизації. Це усуне будь-які конфлікти між компаніями та ринковим регулятором та посилить їх стандарти корпоративного управління та інвестиційну привабливість, що в свою чергу покращить перспективи приватизації та подальшого розвитку фондового ринку України.

Читайте также:

 

Комментарии

Нет созданных комментариев. Будь первым кто оставит комментарий.
Уже зарегистрированны? Войти на сайт
Гость
12.12.2017
Если вы хотите зарегистрироваться, пожалуйста заполните формы имени и имя пользователя.

Изображение капчи