Системні банківські кризи: що не так з протидією відмивання грошей

За частотою системних банківських криз Україна входить до трійки країн-лідерів у світі, повідомили в НБУ. Упродовж останніх 20 років в нашій країні вони траплялися тричі. А прямі втрати всієї економіки від останньої (2014-2016 рр.) становили майже 40% ВВП. «Щоб подолати наслідки останньої кризи, НБУ провів суттєву роботу: було повністю реформовано нагляд за окремими банками, підвищено рівень прозорості банківської системи та вимоги до її учасників, зокрема до їх капіталу, ліквідності, корпоративного управління та управління ризиками тощо», - йдеться в повідомленні центробанку.

Проте цього не достатньо. І справа не лише в Національному банку України.

На жаль, часто банки в Україні є не самостійними бізнесами, а виступають додатковими, «обслуговуючими» одиницями великих і не завжди фінансових холдингів. Досить згадати «блискавичну» ліквідацію VAB банку, який вважався досить стабільним банком, в слідстві проблем в агрохолдингу власника Максима Бахматюка.

Такі різкі «кризи» банків безпосередньо пов'язані з незаконним виведенням і відмиванням коштів, що не зупиняються вчасно НБУ і службою фінансового моніторингу.

У листопаді 2016 року спеціалістами FATF був проведений ґрунтовний аналіз системи органів запобігання відмиванню коштів та фінансування тероризму в Україні на предмет відповідності міжнародним стандартам (дана процедура проводиться для кожної із країн, які є членами FAFT, або мають намір вступити до організації, та носить назву National Risk Assessment (NRA)).

За частотою системних банківських криз Україна входить до трійки країн-лідерів у світі, повідомили в НБУ. Упродовж останніх 20 років в нашій країні вони траплялися тричі. А прямі втрати всієї економіки від останньої (2014-2016 рр.) становили майже 40% ВВП. «Щоб подолати наслідки останньої кризи, НБУ провів суттєву роботу: було повністю реформовано нагляд за окремими банками, підвищено рівень прозорості банківської системи та вимоги до її учасників, зокрема до їх капіталу, ліквідності, корпоративного управління та управління ризиками тощо», - йдеться в повідомленні центробанку.

Проте цього не достатньо. І справа не лише в Національному банку України.

На жаль, часто банки в Україні є не самостійними бізнесами, а виступають додатковими, «обслуговуючими» одиницями великих і не завжди фінансових холдингів. Досить згадати «блискавичну» ліквідацію VAB банку, який вважався досить стабільним банком, в слідстві проблем в агрохолдингу власника Максима Бахматюка.

Такі різкі «кризи» банків безпосередньо пов'язані з незаконним виведенням і відмиванням коштів, що не зупиняються вчасно НБУ і службою фінансового моніторингу.

У листопаді 2016 року спеціалістами FATF був проведений ґрунтовний аналіз системи органів запобігання відмиванню коштів та фінансування тероризму в Україні на предмет відповідності міжнародним стандартам (дана процедура проводиться для кожної із країн, які є членами FAFT, або мають намір вступити до організації, та носить назву National Risk Assessment (NRA)).

Метою NRA є виявлення національних ризиків у системі протидії відмиванню грошей, своєрідний тест на спроможність країни сприяти затриманню злочинців шляхом ідентифікації та перехоплення їх доходів, одержаних злочинним шляхом, запобігати актам тероризму та терористичної діяльності, шляхом ідентифікації та перехоплення джерел їх фінансування, та сприяти визначенню реального впливу відмивання коштів та фінансування тероризму на суспільство, соціальні відносини та фінансову систему країни.

Експертами аналізувались як вразливість системи моніторингу підозрілих фінансових операцій, так і загальні чинники українських реалій, наприклад, не достатня увага правоохоронних органів до розслідування злочинів щодо фінансування тероризму та незрозуміла підслідність справ щодо відмивання брудних грошей.

За результатами NRA Держслужби фінансового моніторингу, експерти FATF дійшли до кричущих висновків, зокрема, в частині неспроможності Державної служби фінансового моніторингу відслідковувати усі підозрілі операції, що здійснюються в Україні (як в державному так і в приватному секторах економіки), та виокремили декілька основних загроз, які заважають українській банківській системи бути стабільною.

Мова йде, зокрема, про неефективну систему первинного виявлення підозрілих фінансових операцій та низький рівень технологічності Державної служби фінансового моніторингу України. Справа в тому, що українська система первинного виявлення підозрілих фінансових операцій базується на формально визначеному в законодавстві наборі індикаторів, а не на аналізі інформації Держфінмоніторингом та збором інформації відносно джерел походження грошей.

Крім того, механізм законодавчого (обов'язкового) встановлення критерію ризикованих фінансових транзакцій в Україні є негнучким та повільними. Наприклад, перші механізмі щодо реальної ідентифікації можливого корупційного походження коштів з’явилися в українському законодавстві тільки наприкінці 2014 року, а набрали чинності тільки з лютого 2015-го. Після 2015 року кількість фінансових операцій, що мають проходити моніторинг, зросла вчетверо. Разом з тим, за наявної методики аналізу підозрілих фінансових операцій, лише 9 транзакцій зі 100 отримують негативну оцінку Держфінмоніторингу та стають базою для подальшого порушення кримінальних проваджень.

 

Комментарии

Нет созданных комментариев. Будь первым кто оставит комментарий.
Уже зарегистрированны? Войти на сайт
19.03.2024

Изображение капчи

Подписаться на новые блоги на платформе Инвестгазета:

 

Курсы валют

Официальные курсы основных валют (НБУ) на сегодня
Доллар США
ЕВРО
Фунт стерлингов

 

^