Робимо ЦЕ онлайн: приватизація держмайна через ProZorro.Продажі

Згідно із Законом України “Про приватизацію державного і комунального  майна”, частину об’єктів держмайна реалізують на електронних онлайн-майданчиках,  акредитованих у системі ProZorro.Продажі.  Як відбувається процедура та чого очікує держава? Хто зможе брати участь в аукціонах та як діджиталізація процесу приватизації у держсекторі покращить інвестиційний клімат країни?

Ще раз актуалізуємо питання, аби роз’яснити правила гри на ринку державних продажів.

У березні Президентом України підписав «Закон про приватизацію Державного та комунального майна». 7 березня документ набрав чинності.

Основне завдання Закону – визначення чітких, прозорих правил для проведення приватизації з урахуванням як державних інтересів, так і інтересів міжнародних інвесторів.

Основні положення нового закону про приватизацію

Одразу зауважу, що під дію Закону потрапляють усі об’єкти права державної й комунальної власності, крім окремих випадків (в основному виключення стосуються об’єктів пов’язаних з держбезпекою, а також об'єктів, які необхідні для виконання державою своїх основних функцій). Згідно з законом, усі об’єкти поділяються на об’єкти малої приватизації та об’єкти великої приватизації.

До об’єктів малої приватизації належать:

- єдині майнові комплекси державних та комунальних підприємств;

- окреме майно;

- акції (частки), що належать державі у статутному капіталі господарських товариств;

- об'єкти незавершеного будівництва;

- об'єкти соціально-культурного призначення;

-  інші об’єкти, що не належать до об’єктів великої приватизації.

Вартість таких активів, згідно з даними фінансової звітності за останній звітний рік, не має перевищувати 250 мільйонів гривень.

До об’єктів великої приватизації належать:

Єдині майнові комплекси державних підприємств і пакети акцій суб’єктів господарювання, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій належать державі.

Придбати об'єкти приватизації можуть:

громадяни України, іноземні громадяни;юридичні особи, зареєстровані на території України, крім передбачених частиною другою статті 8;юридичні особи інших держав, окрім держави-агресора й інших суб’єктів, які передбачені частиною другою статті 8.

Також варто звернути увагу, що покупцями об’єктів приватизації не можуть бути:

органи державної влади;покупці, зареєстровані в офшорних зонах з непрозорою структурою власності (бенефіціарні власники яких не розкриті на 100 відсотків).

Як реалізовується Закон?

На сьогоднішній день приватизація – одна з пріоритетних реформ для Уряду України. Тому ним було створено робочу групу з приватизації.

З основних завдань групи є  відновлення довіри до процесу приватизації та зрушення приватизації з місця. І для цього вже зроблено конкретні кроки. Ось деякі з них:

- узгоджено список об’єктів великої приватизації;

- ФДМ затвердив список об’єктів малої приватизації, які вперше будуть продаватися через прозорі електронні аукціони за новими правилами;

- було заслухано представників компанії Ernst &Young щодо приватизації Центренерго. Це, до речі, один з найбільш ліквідних об’єктів, який виставляється на приватизацію цього року, тому питання прозорості та конкурентного продажу є завданням № 1 для ФДМ.

- учасниками домовлено підготувати необхідну нормативну базу для впровадження нового Закону “Про приватизацію” та розглянути її на спеціальному засіданні Уряду в квітні цього року.

Що нас цікавить?

Оскільки, відповідно до нового Закону, вся мала приватизація відбуватиметься через систему «ProZorro.Продажі», далі більше уваги ми приділимо саме їй.

Перші лоти з приватизації “малих об’єктів” ми очікуємо побачити в системі вже у червні місяці. Певні етапи аукціону будуть співпадати з діючими аукціонами, що наразі проводяться в системі «ProZorro.Продажі» з продажу майна держпідприємствами та ФГВФО. Проте, якщо в цілому порівнювати ці торги, то змістовно це будуть зовсім різні процедури.

Відповідно до Закону, органи приватизації публікують списки об’єктів приватизації. Далі аукціонна комісія, що створюється протягом 10 робочих днів з дня прийняття рішення про приватизацію об’єкта, органами приватизації має розробити умови продажу. Після затвердження умов продажу, органи приватизації, не пізніш як через 10 робочих днів публікують інформаційне повідомлення про приватизацію об’єкта малої приватизації.  Виставляються такі об’єкти на продаж за балансовою вартістю майна. Для пакетів акцій, котрі відносяться до малої приватизації, початкова ціна визначається за їх номінальною вартістю.

Аукціони проводитимуться не раніше ніж через 20 днів, але не пізніше 35 днів після опублікування інформаційного повідомлення про продаж об’єкта приватизації Лот (об’єкт), що виставлятиметься на продаж обов’язково має бути зазначений в оприлюдненому списку приватизації. Типи аукціонів, що застосовуватимуться для торгів з малої приватизації:

- Класичний англійський;

- Голландський.

27 березня 2018 року Фондом державного майна видано наказ  «Про затвердження переліків об’єктів малої приватизації, що підлягають приватизації в 2018 році». Перелік включає понад 600 об’єктів ознайомитися з якими можна за цим посиланням. Нагадаю, що система «ProZorro.Продажі» має дворівневу структуру та складається з Центральної бази даних (далі ЦБД) та майданчиків, що підключені до неї. Наразі до даної системи підключено понад 50 ти майданчиків.Тобто, ресурс ProZorro.Продажі виконує функцію центральної бази даних, самі процедури продажу виконуються на під’єднаних через API партнерських майданчиках. Одночасне оновлення даних на всіх майданчиках унеможливлює “ручний вплив” на аукціон і забезпечує його прозорість.

Для того, щоб прийняти участь в торгах/оголосити лот з приватизації, кожна зі сторін цього процесу має зареєструватися на електронному майданчику. Після реєстрації створюється електронний кабінет, де користувач знайомиться із переліком актуальних аукціонів. Є можливість підписатися на розсилку оновлень, аби не витрачати зайвий час на моніторинг. Усі операції в рамках онлайн-аукціону здійснюються зареєстрованими користувачами системи через персональні аккаунти.

Приватизація онлайн

Варто нагадати, що автоматизована реалізація майна державних та комунальних підприємств через систему ProZorro.Продажі працює вже майже рік. Сама система почала роботу раніше, — восени 2016-го. Спершу через неї почали продавати майно ліквідованих банків. Після того, як електронна торгова система продемонструвала свою ефективність у вирішенні наслідків банківської кризи, її також стали використовувати для приватизації об’єктів держмайна. Загалом із початку роботи ресурсу було оголошено майже 150 тис. онлайн-аукціонів та реалізовано активів на суму 8 млрд грн. Проект отримав світове визнання, здобувши перемогу на міжнародному конкурсі антикорупційних старт-апів.

Чого очікувати?

Чіткі й зрозумілі правила гри та відкритість інформації для суспільства підвищують шанси проведення будь-якої реформи. Автоматизація процесів працює на зменшення корупційних ризиків, мінімізуючи людський фактор. Запровадження сучасних технологій стає підґрунтям для проведення приватизації в Україні на конкурентних ринкових засадах.

Рівність та ясність умов - саме це є чітким сигналом для іноземних інвесторів долучатися до процесу приватизації в нашій країні, а головне покращує інвестиційний клімат. Загалом уряд очікує отримати додатково 22,5 млрд грн до бюджету, не рахуючи зменшення навантажень на утримання неліквідних об’єктів. Вже з червня ми можемо говорити, чи стане ця цифра реальністю.

Читайте также:

 

Комментарии

Нет созданных комментариев. Будь первым кто оставит комментарий.
Уже зарегистрированны? Войти на сайт
19.03.2024

Изображение капчи

Подписаться на новые блоги на платформе Инвестгазета:

 

Курсы валют

Официальные курсы основных валют (НБУ) на сегодня
Доллар США
ЕВРО
Фунт стерлингов

 

^