Платити чи не платити за неякісну їжу в кафе?

Кав’ярні, ресторани чи бари  можна знайти на кожному кроці. Проте мало хто зі споживачів добре  знає свої права, коли переступає їхній поріг. Тому недобросовісні постачальники послуг із харчування заробляють на цьому значні кошти. 

  • У кожній кав’ярні чи ресторані є своя вивіска.

І це не лише маркетинговий хід, але й одне з правил, якому мають слідувати заклади харчування. Також кожен заклад має сповістити споживача про свій графік роботи, його повинні дотримуватися підприємства всіх форм власності. Зал, стільці, все, що ви бачите в закладі, повинно бути оформлено належним чином. Тож це не тільки забаганка чи дизайнерське рішення, але й вимоги законодавства. Заклад харчування працює  в першу чергу за затвердженими Правилами роботи закладів (підприємств) ресторанного господарства, а також й іншими правилами.

  • «Куточок споживача» не повинен бути захований десь за прилавком.

Ві має висіти на видному місці – в ньому споживач може прочитати, хто є власником кафе чи бару, яка юридична адреса, контакти Держпродспоживслужби, ліцензії та торговий патент.

Проте, попри дотримання цих правил, скільки у кожного з нас було ситуацій, коли ми поспіхом їли холодний суп у кафе, бо, скажімо, поспішали?

Чи, навпаки,  годину чекали гарячої страви? Або офіціант не зміг пояснити, з чого складається страва, чи взагалі відмовився обслуговувати? Чи, наприклад, принесли порцію салату, яка, очевидно, не відповідає зазначеній вазі в меню, але для того, щоб не осоромитись у кафе, теж заплатили за недоважену порцію.

У закладах громадського харчування як у більш доступних, так і в дорогих буває все. Але що в такому випадку найчастіше робить клієнт? Правильно – не залишає чайові. Раніше ще попросили б книгу скарг, яку зараз уже відмінили. У кращому випадку кликали адміністратора.

Та результат незмінний – в кафе люди у будь-якому випадку оплачують рахунок, який вони отримали незалежно від якості наданої для них послуги. Але обслуговування та якісна їжа – це, по-перше, послуга, яку надає заклад за ваші ж гроші, а по-друге, задоволення для відвідувачів та гарантія того, що клієнт прийде знову.

Цивільний кодекс України визначає, що, переступивши поріг закладу громадського харчування, ви автоматично укладаєте публічний договір, в якому одна сторона бере на себе обов`язок надати послуги,  а друга – зобов`язана їх оплатити. Тому кафе має надати вам цю послугу якісно. 

Відповідно до частини першої статті 633 ЦК України, публічним є договір, в якому одна сторона (підприємець) взяла на себе обов'язок продати товар, виконати роботи або надати послуги кожному, хто до неї звернеться (роздрібна торгівля, перевезення транспортом загального користування, послуги зв'язку, медичне, готельне, банківське обслуговування тощо).

Згідно з частиною восьмою статті 8 Закону України «Про захист прав споживачів», у разі придбання споживачем непридатного харчового продукту продавець зобов’язаний замінити його на харчовий продукт, який є придатним до споживання, або повернути споживачеві сплачені ним кошти.

У яких випадках можна не платити за пред’явлений чек?

Ви повинні знати, що відмова від оплати має бути аргументованою. «Не сподобалося» – не може бути підставою для відмови платити. Майте на увазі, що заклад також може відправити страву на експертизу, і якщо з’ясується, що з нею все в порядку, то вас зобов’яжуть викласти належну суму як за страву, так і за експертизу.

Якщо ви маєте докази та впевнені в тому, що вас погано обслуговували і маєте намір доводити це в суді, тоді не оплачуйте рахунок відразу. При сплаченому чеку ваші шанси в суді на повернення коштів із закладу зменшуються.

  • Наприклад, якщо ваша страва виявилася занадто солоною або в ній знаходяться сторонні предмети, маєте право попросити замінити їжу (на заново приготовлену страву).  А якщо вас запевняють, що надлишок солі доданий за рецептом, вимагайте технологічну карту. У цьому документі вказані всі інгредієнти страви, в тому числі і кількість солі.
  • Якщо принесли страву, яка не відповідає зображенню в меню, можете платити менше (крім випадків, якщо продавець зазначає про можливі відмінності у зовнішньому вигляді).  У більшості закладів харчування вже не друкують красиві картинки з зображенням справи, проте ще є чимало таких. 

Якщо адміністрація закладу відмовляється безкоштовно замінити страву:

Оплатіть її та зафіксуйте докази порушення ваших прав:

  • сфотографуйте страву,
  • зображення в меню,
  • бережіть чек,
  • зверніться з заявою про порушення своїх прав до територіальних органів Держпродспоживслужби України або до суду за місцем проживання.

Якщо ж ви отруїлися в закладі громадського харчування, то адміністрація повинна компенсувати повну вартість лікування. Для цього потрібно зберегти чек із ресторану, зафіксувати факт отруєння у лікаря, зібрати всі документи та квитанції по витратах на ліки. Конфлікт можна вирішити у мирний спосіб або через суд. 

Пам’ятайте: у випадку захисту прав споживачів судовий збір не стягується.

Куди звертатись за захистом порушених прав?

Якщо дотримання наших рекомендацій не допомогло і ваше право було порушено, звертайтеся:

Цілодобова «гаряча лінія» Держпродспоживслужби:  044 364 77 80.

Адреси (телефони) територіальних органів Держпродспоживслужби

www.consumer.gov.ua.

Єдиний контакт-центр системи безоплатної правової допомоги: 0 800 213  103.

За результатами розгляду звернень громадян до Держпродспоживслужби у 41,5 % вимоги споживачів задоволені. Споживачам повернуто 6,69 млн грн за неякісні товари та надані послуги.

За 2018 рік перевірено понад 6,3 тис. суб’єктів господарювання щодо дотримання ними вимог законодавства про захист прав споживачів сфери торгівлі, ресторанного господарства та надання послуг (робіт). Порушення встановлені у 44,3 % перевіреної кількості.

Проте у неприємну ситуацію може потрапити не тільки відвідувач закладу громадського харчування, але й сам ресторатор. Адже нерідко з'являються клієнти-шахраї, які прагнуть не лише смачно поїсти, але й трохи підзаробити.

Як правило, «ресторанні» шахраї в кінці трапези піднімають шум, мовляв, знайшли на тарілці волосся. Від пропозиції замінити блюдо вони відмовляються, адже їх мета – гроші. В цьому випадку довести свою правоту закладу майже нереально. Єдине, що може допомогти в такій ситуації – камери відеоспостереження як у залі, так і на кухні.

Знайте свої права та вміло їх захищайте!

 

Комментарии

Нет созданных комментариев. Будь первым кто оставит комментарий.
Уже зарегистрированны? Войти на сайт
28.03.2024

Изображение капчи

Подписаться на новые блоги на платформе Инвестгазета:

 

Курсы валют

Официальные курсы основных валют (НБУ) на сегодня
Доллар США
ЕВРО
Фунт стерлингов

 

^