Пенсійний ринок України: Що маємо та як зрушити з мертвої точки

Пенсійний ринок України: Що маємо та як зрушити з мертвої точки Пенсійний ринок України: Що маємо та як зрушити з мертвої точки

Пенсійні фонди як потужні інвестори знайомі у всьому світі. Наші українські пенсійні фонди поки що недотягують до важкої та навіть середньої вагової категорії серед своїх прямих конкурентів на українських небанківських фінансових ринках – страхових компаній та інвестиційних фондів.

Ну що таке 2,9 мільярдів гривень, накопичені НПФами в Україні за тринадцятирічну історію… Дуже скромні результати.

Чому ми маємо таку слабку накопичувальну пенсійну систему?

Для цього є цілий ряд пояснень. Серед об’єктивних виправдань для НПФів можна навести:

  • Вчасно не запроваджена обов'язкова накопичувальна система (ми могли це зробити ще у 2005, але не зробили, після 2013 року ж у світі з'явилось багато скепсису, єдиний для всіх рецепт втрачено).
  • Недержавне пенсійне забезпечення розвивалось на фоні низької довіри населення до банків та небанківських фінансових установ.
  • Недержавне пенсійне забезпечення розвивалось за відсутності державної підтримки.

Звичайно маємо ряд причин, які лежать у політичній площині:

  • Відсутність достатньої політичної волі у всіх попередніх Влад задля фундаментального вирішення соціально гострого питання.
  • Тиск з боку донорів (позиція МВФ щодо негативного пливу обов’язкового накопичувального рівня на державний бюджет на фоні вимог скорочення видатків державного бюджету на покриття дефіциту солідарної системи) стримував навіть прихильників пенсійної реформи у всіх попередніх Владах.
  • Боротьба між різними лобістськими групами з різними поглядами на моделі накопичувальної системи (DC, DB, «все через іноземців», «квазідержавний накопичувальний фонд») не давала можливість об’єднати зусилля.
  • І звичайно інституційна слабкість державних регуляторів заважала бути впевненими в тому, що запустивши обов’язкову накопичувальну систему Держава зможе якісно контролювати багатомільярдний ринок пенсійних накопичень.

Але сьогодні ситуація змінюється

Верховна Рада України нарешті ухвалила так званий «Спліт», який має значно посилити регулювання та нагляд за небанківськими фінансовими ринками.

Та, до речі, необхідність комплексної реформи пенсійної системи підтримується зовні, адже існування тільки одного компонента пенсійної системи – солідарного рівня заперечується міжнародними експертами, Світовим банком, ОЕСР.

Питання сьогодні полягає в тому – з чого почати.

Чи запроваджувати відразу обов’язкову для всіх накопичувальну систему, чи можливо поступово рухатись до мети - створення багатокомпонентної пенсійної системи.

Можливо, ми могли б найближчим часом почати з ФОПів-спрощенців.

Сьогодні більшість з них сплачує ЄСВ в розмірі 22 % від мінімальної заробітної плати. Це складає 918 гривень на місяць за сьогоднішнім розміром мінімальної заробітної плати. При цьому середній розмір ЄСВ, який сплачує найнятий працівник складає 2 414 гривень (22 % нарахування на середню заробітну плату по країні, яка за даними Держстату на липень 2019 року склала 10 971 гривні).

Тобто ФОП – спрощенець сплачує ЄСВ в 2,63 рази менше ніж найнятий працівник з середньою заробітною платнею.

Яку ж він буде отримувати пенсію?

Середній розмір пенсії за віком сьогодні складає в Україні за даними ПФУ – 3 009 гривень станом на 01.07.2019.

Тобто ФОП-спрощенець з тим ще самим страховим стажем за логікою мав би отримувати пенсію у розмірі – 1 144 гривен (в 2,63 рази менше).

Але це неможливо – адже мінімальний розмір пенсії за віком в Україні складає сьогодні – 1 564 гривні.

Щось не сходиться…

Хочу нагадати, що в Україні вже з десяток років тому почала активно обговорюватись ініціатива АЙ-ТІ компаній щодо можливості надати цим самим ФОПам-спрощенцям можливість спрямовувати свій ЄСВ в недержавні пенсійні фонди.

Можливо враховуючи наведену вище арифметику Державі дійсно вигідно надати ФОПам-спрощенцям доступ до такої опції.

Нехай ті ж самі 22 % нарахування на мінімальну зарплату вони могли б за власним вибором спрямовувати або в солідарну пенсійну систему, або в накопичувальну.

І щоб було все чесно – обрав накопичувальну - і період, в якому ти сплачуєш внески тільки до цієї системи, не враховується у страховий стаж.

Тут тільки хочу нагадати, що ФОПи сплатили за 2018 рік ні мало ні багато 19,7 мільярдів гривень ЄСВ.

Якщо навіть 20 % з цих ФОПів оберуть накопичувальну систему, в Україні вже досить скоро з’явиться зовсім інший пенсійний ринок, який нарешті приверне до себе увагу Держави, та дозволить зробити більш рішучі кроки на шляху до реформування пенсійної системи.

Читайте также:

 

Комментарии

Нет созданных комментариев. Будь первым кто оставит комментарий.
Уже зарегистрированны? Войти на сайт
Гость
08.12.2019
Если вы хотите зарегистрироваться, пожалуйста заполните формы имени и имя пользователя.

Изображение капчи

Подписаться на новые блоги на платформе Инвестгазета:

Проверь своего бизнес-партнера

Сервис «Проверь своего бизнес-партнера» - получи информацию о компании по коду ЕГРПОУ, названию компании или фамилии руководителя.

 

Курсы валют

Официальные курсы основных валют (НБУ) на сегодня
Доллар США
ЕВРО
Фунт стерлингов

 

^