Выделенное 

Куди приведуть нас «криві» залізниці?!

Куди приведуть нас «криві» залізниці?! Куди приведуть нас «криві» залізниці?!

Спільнота бажає швидко, комфортно та, головне, безпечно рухатись країною. Вантажовласники вимагають чіткої ціни та строків доставки власного продукту. Транспортна галузь рухається в цьому напрямку. Українська залізниця ж пасе задніх, що відображається на всіх рейтингах розвитку логістики в Україні. Новий проект закону про залізничний транспорт можливо введе правила гри, які дадуть реальні результати через десятки років, коли глобальний світ буде жити за новими правилами, але це про далеке майбутнє. У той же час, пасажири та вантажовласники звикли терпіти некомфортні, з порушенням договірних умов та чинного законодавства перевезення завдяки єдиному аргументу – низької ціни, яка зростає. І при цьому кількість проблем на залізниці збільшується. Пряма кореляція. Зростає ціна – зменшується рівень сервісу. Українські реалії. Чи не так?

Що нам дасть проект закону про залізничний транспорт?

Проект Закону про залізничний транспорт проголошує нові правила гри на ринку залізничних перевезень. Пропонується залишити інфраструктуру в державній (монопольній) власності, проте запровадити конкуренцію через допуск на інфраструктуру "приватної” тяги. У той же час проект встановлює структурні бар’єри через ліцензування, сертифікацію, вимоги “договірних” умов, які виключають входження на інфраструктуру “західних” перевізників та створення вітчизняних комерційних перевізників. При цьому український великий бізнес заявляє відкрито, що в їхніх інтересах вивозити власні вантажі власними локомотивами, та не надавати послуги тяги “на сторону”, що взагалі не відповідає європейському розумінню комерційного перевізника та визначенню “приватної” тяги.

Прийняття проекту Закону про залізничний транспорт у запропонованій редакції призведе до створення псевдоконкуренції, коли великий бізнес забезпечить свої перевезення власною тягою, а українська залізниця буде вільно встановлювати тарифи на тягу для середнього та малого бізнесу. Сила антимонопольних органів зросте. Бізнес владнає свої логістичні проблеми через перехід на автотранспорт, річку тощо. Але залізниця як перевізник зазнає величезних втрат, оскільки не буде з чим зрівнювати власну ціну на перевезення через відсутність прямої конкуренції.

Крім того, існують угоди про допуск на ринки держав. У залізничних перевезеннях також. Колія 1520 грає злий жарт з Україною, що підтверджується досвідом країн Балтії, які впроваджують проект Rail Baltica з європейською стандартною колією. Можливо, для України горизонтальна конкуренція в залізничних перевезеннях є більш прийнятною?

Що маємо на сьогодні?

Проект Закону, то про далеку перспективу. Проте, в найближчі 3-5 років покращень також не намічається. Занурюючись у навколозалізничні інтереси, спільнота забуває про основні принципи функціонування залізничного транспорту. Основними принципами є: безпека, нижча вартість перевезень у порівнянні з іншими видами транспорту, прогнозованість. Ці принципи закладені у кожного українського громадянина в підсвідомості, незважаючи на запах українських поїздів, порожнечі незручних вокзалів, відсутності квитків, порушення строків доставки, крадіжки тощо.

Сьогодні для залізниці на перший план виходить вартість послуг. Звичайно, залізничний монополіст намагається “зняти” максимальну ціну. Споживачі проти. Арбітром має виступити держава, незважаючи на те, що є власником залізниці. Існуюча система регулювання вартості послуг монополіста знаходиться під загрозою. Запровадження автоматичної індексації залізничного тарифу є черговим інструментом послаблення системи регулювання тарифів, та не має ніякого відношення до аналізу впливів та дії збільшення вартості перевезень на економіку країни. Мінімізація впливу профільного міністерства на залізничну галузь вже призвела до значних втрат через неконтрольованість процесів на залізниці (збільшення вартості перевезень, штучне закриття станцій, зниження сервісу в потягах, тотальне ігнорування та перекручення залізницею правил перевезень тощо).

Нажаль, але розбалансування системи підпорядкування залізниці та невчасність, і передчасність, зіграли із залізницею злий жарт. План впровадження європейських директив передбачав спочатку прийняття відповідного закону (правил гри), а потім певні трансформаційні процеси. Але цього не сталось. Залізниця “швидко” стала бізнесом, без належного контролю та підгрунтя. Жага дивідендів, податкових платежів, неефективна операційна діяльність призвели до відсутності грошових коштів, необхідних для забезпечення внутрішніх та зовнішніх зобов’язань. Це прямий шлях до банкрутства.

Останні заяви представників залізниці щодо профіциту локомотивів та вагонів вказують, що проблеми залізниці є системними та складними, які не мають одного рішення. Маючи профіцит основних засобів (за офіційною інформацією), залізниця не справляється з заявками на перевезення та строками доставки (сервіс – табу). Це вказує на відсутність належних процесів, людей та розуміння майбутнього.

З надією на краще

Але, в кінці лютого 2019 року озвучена позиція української залізниці щодо запровадження заборони продовження понаднормативного строку експлуатації рухомого складу здивувала. Є сподівання, що це початок виважених системних рішень, а не вдалий піар. За цим послідують партнерство з приватними операторами у задоволенні заявок споживачів на подачу вагонів, перетворення системи “Месплан” на платформу для покращення ефективності перевезень, розвиток ступеневих маршрутів, використання системи ProZorro.Продажі за призначенням, а саме головне – забезпечення безпеки перевезень!

    

Читайте также:

 

Комментарии

Нет созданных комментариев. Будь первым кто оставит комментарий.
Уже зарегистрированы? Войти на сайт
Гость
25.03.2019
Если вы хотите зарегистрироваться, пожалуйста заполните формы имени и имя пользователя.

Изображение капчи

Поддержать блогерскую платформу Investgazeta

 

Кнопка пожервовать - изображение

Подписаться на новые блоги на платформе Инвестгазета:

Проверь своего бизнес-партнера

Сервис «Проверь своего бизнес-партнера» - получи информацию о компании по коду ЕГРПОУ, названию компании или фамилии руководителя.

 

Курсы валют

Официальные курсы основных валют (НБУ) на сегодня
Доллар США
ЕВРО
Фунт стерлингов
Курсы основных криптовалют

 

^