Выделенное 

5 способів завалити свій стартап

Depositphotos_162494028_l-2015

Серед фаундерів є цікаве визначення стартапа: це що завгодно, що знаходиться в стані високої невизначеності. Як створити успішний стартап не знає ніхто. Якби на це питання була відповідь, 9 з 10 стартапів не були б приречені на провал. Але є досить прості, зрозумілі правила, як можна зіпсувати будь-який стартап. Читайте і не повторюйте помилок.

Кофаундери, з якими не по дорозі

Скільки людей працюють в проекті - важлива цифра. Є статистика, що якщо стартап створюють більше 4 чоловік, то це гарантована невдача. Четверо, троє, двоє і один - ок, а вже вп'ятьох нічого не працює. Ніхто не може пояснити, чому. 

Спільний стартап - це майже як весілля. Середній час до розлучення - років 7, середній час до IPO - років 10. На роботі ви проводите приблизно стільки ж часу, скільки вдома. C вашими партнерами вам доведеться багато років знаходитися і фізично, і духовно поруч, і вони не повинні вас дратувати. Це дуже важливо.

Зверніть увагу, що при створенні стартапу у нас ніяк не можна юридично захистити ідею, що лежить в його основі. Пам'ятайте про це, коли будете збирати команду.

Важливо на самому початку прописати умови, як ви будете домовлятися. Наприклад, «Я обіцяю робити те-то, ти обіцяєш робити те-то. Якщо ми не згодні один з одним, то рішення приймається таким-то способом». Такі правила захищають вас від непорозумінь, суперечок, скандалів. Частки між партнерами обов’язково потрібно порахувати до того, як робити перші кроки. 

Існує концепція серійного підприємництва: створюєш паралельно кілька стартапів, коли якийсь вмирає, створюєш новий. Таким чином нарощуєш свій досвід і знання в якихось сферах. Але для успіху проекту важливо, щоб творці були на ньому зосереджені. Щоб фаундери прокидалися і засинали з думкою про те, як зробити краще, кого найняти, кого звільнити, що запустити, що додати, що пофіксити. Якщо у вас багато проектів, то ви не зможете зосередитися на жодному.

Отже, у вас є партнери, які мислять з вами в одному руслі, і ви прописали, хто за що відповідає. На цьому пошук партнерів можна вважати завершеним. Якщо у вас немає ні копійки грошей і ви самі нічого не вмієте, то створити складний IT-продукт не вийде. Але зазвичай ви або самі щось вмієте робити, або у вас є гроші, щоб когось найняти.

Далі треба визначитися з ідеєю.

Хибна ідея

За статистикою, 9 з 10 стартів вмирає. А з тих хто вижив і став успішним  - 9 з 10 проектів кардинально змінюють свою ідею. Згадайте приклад Airbnb: вони хотіли робити дешеві готелі з надувними матрацами, а в результаті вийшов зовсім інший бізнес. 

Якщо вас не накрило осяяння, то є три способи придумати ідею.

  1. Пошукати, що цікавого є за кордоном, що досі не реалізували у нас, і зробити щось схоже.
  2. Знайти інсайти: чим масово незадоволені люди та чи існує спосіб це покращити?
  3. Аналізувати тренди, як змінюється світ. 

Як зрозуміти, що настав час для вашої ідеї? Ніяк. Точно неправда, що чим раніше, тим краще. Дуже часто трапляється, що хороша ідея реалізована занадто рано. Наприклад, років за три до Twitter створили схожий проект, але він відправився на кладовище стартапів. 

Маленький ринок

Як правило, у потенційних клієнтів є сталі статті витрат. Дуже складно змусити їх платити за щось більше, тому ваш проект має зайняти чиєсь місце. Тому найчастіше «стартап» - це замінник чогось.

Наприклад, раніше люди ходили в кінотеатри, а Netflix запропонував: «віддайте ці гроші мені. Ви будете сидіти на дивані, вам буде комфортніше, зручніше, фільмів більше. Грошей платити менше, але зате віддасте мені». Дуже рідко компанія створює принципово нову для користувача поведінку. Один з таких прикладів - соціальні мережі, до появи яких нічого подібного не існувало.

Тому важливо проаналізувати ринок - куди люди витрачають гроші?

Наприклад, люди багато витрачають на таксі, це дуже великий ринок, на якому конкурують численні проекти. На матраци витрачають значно менше. Але тим не менш є стартап, що займається матрацами. Якщо у нього все буде добре, то, напевно, його коли-небудь куплять.На сірники витрачають дуже мало. Тому стартапів на цьому ринку немає і бути не може. 

Головна мораль - вивчити ринок на етапі ідеї. 

З яких джерел можна зібрати статистику за обсягом конкретного ринку? Найкраще джерело - це Google. Запрос: «обсяг ринку» і назва продукту. Дуже часто буде кілька посилань на статті в газетах і чиїсь дослідження. Ці посилання будуть один одному суперечити, але в кількості нулів вони будуть відповідати. І цьому можна довіряти. Буває так, що за своїм запитом ви нічого не знайшли. Швидше за все, треба якось узагальнити свій товар. Якщо ви шукали «пиріжки» і нічого не знайшли, треба шукати в «кондитерських виробах». Якщо немає по ним, то піднімаємо вище і шукаємо по «їжі». На якомусь рівні ієрархії дані знайдуться, а потім на підставі здорового глузду порахуйте, яка частка в кондитерських виробах може бути у пиріжків. 

100% точність на цьому етапі не потрібна. Поверхневий і ретельний аналізи ринку приведуть до одного і того ж результату з точністю до кількості нулів.

Непродумана конкуренція

Конкуренція вбиває будь-який бізнес. На будь-якому нормальному ринку або дуже багато маленьких гравців, або лідер пожирає більшість учасників. А якщо гравці приблизно однакові, то, швидше за все, почнуть конкурувати цінами і перестануть нормально заробляти.

Якщо ви придумали, як задовольняти старі потреби по-новому, то вам дуже важливо, щоб ніхто це не повторив. Для цього придумано не так багато способів. Дійсно працюють тільки дві схеми:

  1. Бігти дуже швидко, розвиватися набагато швидше за інших. 
  2. Мати те, що за розумну ціну не можуть повторити інші.

Інвестори та їх “таргани”

У будь-якому випадку, у великої кількості інвесторів є недолік: чим їх більше, тим складніше вам з ними спілкуватися. Людина дала вам грошей і розраховує повернути їх з прибутком. І він турбується про це. А коли людина турбується, вона пише, телефонує, підходить і питає. Йому потрібно ввічливо відповідати.

При цьому у кожної людини свої таргани. Наприклад, інвестор каже: «Я прочитав про глобальне потепління. Напевно, наш бізнес по шапках провалиться. Треба переходити на кепки ». Треба йому щось сказати. Чим більше інвесторів, тим більше сил і часу доведеться витрачати на заспокоєння і домовленості.

Але при невеликій кількості інвесторів кожен з них має більше влади з точки зору управління проектом. У гіршому випадку в інвестора виявиться більше 50% стартапу, і він вже головний. Тому необхідно шукати баланс. Краще, щоб інвесторів було 2-4. Дуже погано, якщо на ранній стадії їх 20. Один гірше, ніж два, але явно краще, ніж 20.

Стартапи шукають інвестиції з двох причин. Якщо ви робите щось нове, то зазвичай ваш захист від конкуренції - це швидкість. Щоб швидко рости, треба витрачати багато грошей.

Друга причина полягає в тому, що стартап - це дуже ризикована справа, яка в підсумку може принести дуже багато грошей. І коли люди бачать такий шанс, вони хочуть в цьому брати участь, купити частку вашого стартапу. А засновнику доцільно перекласти на інвесторів частину ризику. Якщо 9 з 10 стартапів провалюються, то вам не вигідно продавати квартиру або нирку і заради однієї такої спроби. Набагато вигідніше віддати частку бізнесу, щоб ризикувати на чужі гроші. Так виникла система, при якій багато бізнесів розвиваються за рахунок умовно неповоротних інвестицій.

Важливо пам'ятати, що мета інвестора - це отримати гроші назад в збільшеному розмірі, а не побудувати великий і хороший стартап. Отримає він їх або коли ваш стартап хтось купить, або коли він почне довго платити дивіденди з прибутку. Найкраще продати стартап великій компанії, тому що так можна швидко повернути інвесторам кошти. 

На ранніх стадіях розвитку стартапу, коли є тільки ідея або написаний якийсь код, оцінити проект неможливо. Мільйон? 10 мільйонів? Тому є два варіанти.

Перший: домовтеся про відкладену оцінку. Є багато юридичних механізмів, пов'язаних з конвертованою позикою: ви домовляєтеся з інвесторами, що зараз вони просто дають гроші, а розмір частки ви визначите пізніше за будь-якої формулою або при оцінці наступного раунду, коли компанія стане на ноги і знайде реальну вартість.

Другий варіант: виберіть психологічно комфортну для всіх учасників переговорів частку. Щоб ані ви, ані інвестор не страждали ночами. Розмір частки може бути абсолютно випадковим, об'єктивно несправедливим, але якщо вам обом комфортно, то все в порядку. На ранніх стадіях можна оперувати в коридорі 10 - 25%.

Отже тепер ви знаєте 5 способів завалити стартап. Але навіть, якщо ви потерпіли невдачу, головний ризик - втрата кількох років життя. Варто ставитися до цього не як до провалу, а як до отримання цінного досвіду. 

 

Читайте также:

 

Комментарии

Нет созданных комментариев. Будь первым кто оставит комментарий.
Уже зарегистрированны? Войти на сайт
Гость
19.09.2021
Если вы хотите зарегистрироваться, пожалуйста заполните формы имени и имя пользователя.

Изображение капчи

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://investgazeta.ua/

Подписаться на новые блоги на платформе Инвестгазета:

 

Курсы валют

Официальные курсы основных валют (НБУ) на сегодня
Доллар США
ЕВРО
Фунт стерлингов

 

^