5 принципів психології, які має знати кожен дизайнер

Розуміння, чого хоче або потребує клієнт, - умова успішної взаємодії з користувачем.  Тому знання психології стає вирішальним елементом у проектуванні правильних систем та інтерфейсів. В цьому матеріалі ми розкажемо про 5 принципів психології, які має варто знати кожному дизайнеру. 

1. Ефект прив'язки

Припустимо, ви йдете купувати годинник. Перший, який вам сподобався, коштує 150 доларів, що перевищує ваш бюджет. Другий, який вам запав в очі, коштує 125. Це також вище запланованого бюджету, проте ціна вже здається вам розумною. Справа в тому, що ми схильні покладатися на частину інформації, яку бачимо першою. І приймаємо рішення, використовуючи її в якості орієнтира або «якоря».

При проектуванні продукту можна використовувати цей принцип для головного банеру, відображаючи основну концепцію продукту. Оскільки це перше, що бачить користувач, це повідомлення може укорінитися в його свідомості, і, відповідно, спростити і прискорити використання продукту.

Ефект прив'язки має величезний вплив на переговори і ціноутворення продуктів, а також на те, скільки клієнт готовий заплатити.

2. Систематична помилка того, хто вижив

Якщо погуглити людей, які зазнали невдачі в бізнесі, ви знайдете тільки історії успішних людей - Волт Дісней, Стів Джобс, Опра Вінфрі, Стівен Спілберг… Життєві історії Гейтса і Маска про успіх після відмови від вищої освіти, звичайно, надихає. Проте ці історії створюють помилкові судження, тому що насправді на одну історію успіху припадають десятки тисяч історій невдач. 

Зосередження уваги лише на історіях успіху призводить до «систематичної помилки того, хто вижив». Вона може привести до помилкових висновків, тому що ми схильні зосереджуватися тільки на тих, хто вижив, не звертаючи уваги на тих, хто загинув.

Один з найвідоміших прикладів такої упередженості - пошкоджені літаки під час Другої світової війни. Збройні сили США вирішили поставити на літаки захисну броню. Для цього експерти проаналізували літаки, які повернулися додому з бойових вильотів, яким деталям завдано найбільшої шкоди. І зробили висновки, що треба поставити захист на хвіст, крила і корпус. Проте військові вчасно помітили, що до уваги не взяли літаки, які не повернулися додому, а саме їм був нанесений максимальний збиток. Експерти не враховували пошкодження двигуна. Пізніше, прийнявши це зауваження до уваги, було врятовано багато життів.

Ця упередженість поширена повсюди, і її слід уникати при прийнятті рішень, будь то бізнес, повсякденне життя або продуктовий дизайн. Коли справа доходить до бізнесу, вам потрібно використовувати унікальний підхід і враховувати всі можливі змінні. Черпати натхнення з історій успіху важливо, але не менш важливо враховувати історії невдач.

Як продуктовому дизайнеру, вам може здатися, що додавання нової функції, яка працює для одних людей, буде працювати і для інших. Але ваша задумка може провалитися, бо ви дивилися тільки на позитивні відгуки і не звертали уваги на негативні.

3. Ефект приманки

Ефект приманки виникає, коли вибір людини між двома елементами змінюється, коли додається третій варіант, з асиметричним переважанням. Це змушує нас вибирати варіанти, які дозволяють відчути себе незалежним, а прийняте рішення вважати усвідомленим. Наш вибір здається раціональним і автономним.

National Geographic провела експеримент, щоб продемонструвати цей ефект. Людям пропонували два попкорни: маленький за $3 та великий за $7, більшість обирали маленький. Тоді до асортименту додали «приманку» - середній попкорн за $6,50. Тоді люди почали масово купувати великий попкорн, відчуваючи вигоду. 

Опція приманки додається, щоб підштовхнути клієнтів до наміченої цільової опції, яка зазвичай більше, ніж їм дійсно потрібно. Ці тонкі «підштовхування» не призначені для маніпуляцій і обмежень. Їх слід використовувати дуже обережно, не створюючи темні паттерни.

4. Прокляття знання

Прокляття знання - це когнітивна упередженість, яка виникає, коли люди не розуміють, що інші не володіють такими ж базовими знаннями або інформацією. Таким людям важко поставити себе на місце новачка (або кого-то, хто не знайомий з темою розмови), намагаючись пояснити концепцію на базовому рівні. Пробіл у знаннях між двома людьми, як правило, пропускається і не береться до уваги.

Прокляття знання можна подолати, використовуючи конкретні твердження і реальні історії як приклади, і взагалі уникаючи розпливчастих тверджень. Такі історії залишаються в пам'яті клієнтів, роблячи бренди більш надійними і вартими довіри.

Цей принцип варто використовувати, проектуючи продукт або представляючи користувачам оновлення. Кожен раз, коли дизайнер випускає оновлення свого продукту, він має стати на місце нового користувача і використовувати продукт з його точки зору, як ніби він бачить його вперше. Вся справа в тому, щоб знати свою аудиторію і по-новому поглянути на неї.

5. Розпізнавати простіше, ніж згадувати

Вам було легше відповісти на питання з декількома варіантами відповіді, ніж на відкрите питання? Або ви відчували, що всякий раз, коли намагаєтеся згадати когось, кого зустрічали в минулому, вам важко пригадати, але легко дізнатися його, дивлячись на фотографії? 

Ці сценарії ілюструють, що розпізнавати простіше, ніж згадувати. Людям легше дізнатися щось раніше пережите, ніж згадати це. Звернення до пам'яті призводить до збільшення когнітивної навантаження.

Використання цього принципа в дизайні полягає в тому, щоб звести до мінімуму потребу користувача в пасивній пам'яті.

Наприклад, для людини, яка щодня о 7 годині ранку замовляє Uber для поїздки в офіс, Uber робить обгрунтоване припущення і пропонує місце розташування його офісу як кінцеву точку маршруту, позбавляючи користувача від розумових зусиль для виконання завдання. Adobe Photoshop показує файли, які користувач нещодавно відкривав, щоб позбавити його зусиль на пошуки. 

Один із способів реалізувати це - проектувати продукти, які мають такі ж дизайнерські угоди, що і їх аналоги. Не витрачайте час на винахід велосипеда, проведіть його редизайн.

Ключові висновки

  • Люди в значній мірі покладаються на ту частину інформації, яку вони бачать першою, і роблять наступні судження під її впливом.
  • Ми схильні зосереджуватися тільки на історіях успіху і залишати поза увагою тисячі історій невдач, що веде до помилкових висновків.
  • У процесі прийняття бізнес або дизайн-рішень, слід враховувати всі аспекти і змінні, щоб уникнути “помилки того, хто вижив”.
  • Введення третього варіанту, в якості приманки, впливає на переваги людини між двома вихідними варіантами.
  • Люди не розуміють, що інші можуть не знати або не розуміти ті ж речі, що і вони, їм стає складно поставити себе на місце новачка і пояснити на базовому рівні.
  • Розпізнати минулу подію набагато простіше і вимагає менше розумових зусиль, ніж згадати її.

Всі ці психологічні прийоми не можна використовувати в кожному проекті, над яким ви працюєте. Їх слід використовувати з розумом, виходячи з контексту, цільової аудиторії і характеру продукту.

 

 

Комментарии

Нет созданных комментариев. Будь первым кто оставит комментарий.
Уже зарегистрированны? Войти на сайт
19.03.2024

Изображение капчи

Подписаться на новые блоги на платформе Инвестгазета:

 

Курсы валют

Официальные курсы основных валют (НБУ) на сегодня
Доллар США
ЕВРО
Фунт стерлингов

 

^